
1. ESTA STORIES – SEKČNÍ JEŘÁBY
ESTA vyzývá klienty, aby veřejně podpořili systém licencí jeřábníků
Ředitel ESTA Ton Klijn vyzval významné zákazníky a dodavatele ve stavebnictví, aby veřejně podpořili rychle se rozvíjející systém evropských licencí jeřábníků (ECOL).
Klijn uvedl, že mnoho zákazníků a dodavatelů – zejména v odvětví energetiky a pozemního stavitelství – si již dlouho stěžuje organizaci ESTA, že nevědí, zda jeřábníci pracující na jejich stavbách mají náležitou kvalifikaci pro stroje, které obsluhují – a obávají se, že by v důsledku toho mohla být ohrožena bezpečnost.
Tvrdil, že: “ECOL dosahuje stálého pokroku, ale mohli bychom postupovat mnohem rychleji, kdybychom měli silnější podporu širšího průmyslu, zejména velkých mezinárodních společností, které mají velký vliv na své dodavatele.
“Velké energetické společnosti by například mohly veřejně prohlásit, že očekávají, že jeřábníci na jejich stavbách budou mít licenci ECOL nebo ověřitelnou kvalifikaci srovnatelného standardu.
“Jedná se o základní bezpečnostní otázku. Normy pro školení jeřábníků se v jednotlivých zemích velmi liší. ECOL se snaží zvýšit laťku, abychom nakonec zabránili nekvalifikovaným a nebezpečným operátorům pracovat se zařízením, když by to neměli dělat.
“Víme, že mnoho firem plně podporuje naši práci v této oblasti, a proto je nyní žádáme, aby svou podporu zveřejnily a sdělily ji společnosti ECOL a svým dodavatelským řetězcům.”
Podrobné informace o ECOL jsou k dispozici na internetových stránkách www.ecol-esta.eu nebo v bezplatném informačním dokumentu v sekci Knihovna na internetových stránkách ESTA.
Tadano a Manitowoc se stávají školicími středisky ECOL
Výrobci jeřábů Tadano a Manitowoc jsou nejnovějšími organizacemi, které dokončily proces získání schválené evropské licence pro provozovatele jeřábů (ECOL) a očekává se, že brzy zahájí své první kurzy ECOL.
Očekává se, že školicí střediska těchto společností v Německu obdrží certifikáty ECOL v nejbližší době po schválení orgánem Lloyds Register, který má za úkol dohlížet na dodržování norem.
Čtyři školicí střediska ECOL již byla schválena – EUC Lillebælt v Dánsku; Liebherr Werk Ehingen v Německu; Mammoet Academy v Nizozemsku a Sarens Academy v Belgii.
Další novinkou je, že online zkušební systém pro projekt ESTA ECOL je nyní spuštěn ve čtyřech jazycích – angličtině, nizozemštině, dánštině a němčině – a pracuje se na jeho španělské verzi.
Probíhají také jednání o podpisu dohod o vzájemném uznávání (MRA) mezi ECOL a příslušnými organizacemi ve Španělsku, Německu a Spojeném království. Zatím byly dohodnuty dvě MRA, a to s TCVT z Nizozemska a BCACS z Britské Kolumbie v Kanadě.
Společnost ECOL také přijala novou strukturu vnitropodnikového vzdělávání učňů, která, jak vedení organizace doufá, usnadní zemím se silnou tradicí učňovského školství přímé zapojení do projektu.
Meissner vyzývá k přijetí opatření v oblasti bezpečnosti větrných projektů
Práce ESTA na zlepšení plánování bezpečnostních projektů a bezpečnosti při výstavbě větrných elektráren na pevnině získala silnou podporu jedné z nejuznávanějších osobností evropského jeřábnického průmyslu.
Klaus Meissner je svolavatelem evropského výboru pro normy v oblasti bezpečnosti mobilních jeřábů – a členem dozorčí rady ECOL – Evropského systému licencí pro provozovatele jeřábů. Více než 30 let působil ve společnosti Demag Mobile Cranes, naposledy jako ředitel pro technické systémy a bezpečnost výrobků.
Vzhledem k tomu, že se odvětví větrné energie rozšiřuje a stává se stále důležitější součástí světového energetického mixu, Meissner naléhá na průmysl, aby přijal opatření a postupy, které jsou podrobně popsané v Příručce osvědčených postupů pro přepravu a instalaci systémů větrných elektráren na pevnině, kterou vydala Evropská asociace pro abnormální silniční dopravu a mobilní jeřáby ESTA, a v dřívější zprávě FEM Bezpečnostní otázky při instalaci a přepravě větrných turbín.
Meissner řekl: “S tím, jak se zvětšují turbíny, musí naši klienti pochopit, že k bezpečné práci potřebujeme větší jeřáby. Výrobci jeřábů mají ve svém portfoliu jeřáby mnoha velikostí a pro takové práce vytvořili různé systémy výložníků, ale samozřejmě to má své finanční důsledky. S většími jeřáby se zvyšují náklady na přípravu staveniště, které skokově rostou s každou změnou velikosti jeřábu.
“S většími jeřáby se navíc uspořádání staveniště a terénní podmínky stávají ještě důležitějšími faktory a jsou významné zejména tehdy, pokud se od jeřábníků očekává, že budou jeřáby kvůli časové tísni přemisťovat v částečně postaveném režimu.”
“Jeřáby je třeba po staveništi přemisťovat co nejsnadněji, nejrychleji a nejbezpečněji – a to znamená dobrou spolupráci a komunikaci mezi všemi, kdo se na přípravě stavby podílejí, již od počátku.”
Meissner varoval, že pokud se všichni zúčastnění ve větrném průmyslu nespojí a nezavedou zlepšení, národní orgány přijmou opatření – což by mohlo současnou situaci ještě zhoršit.
“Práce ESTA a FEM je důležitá, protože stanovuje základní standardy, kterých se může držet celé odvětví.
“Domnívám se, že je nezbytné, aby se evropský průmysl jako celek ujal vedení při vytváření společných mezinárodních norem, protože pokud tak neučiníme, národní vlády a regulační orgány si začnou stanovovat vlastní normy a budeme čelit situaci, kdy v každé zemi budou platit jiné předpisy, což zvýší roztříštěnost a v konečném důsledku tak ohrozí bezpečnost.”
Navrhované reformy norem pro nakládací jeřáby
V Evropě pokračují rozhovory o tom, zda by kloubové jeřáby/nakladače s nosností nad 150 tm měly z bezpečnostních důvodů spadat pod normu EN13000, a nikoliv EN12999.
Diskuse povede nová harmonizační skupina vytvořená pracovními skupinami 2 a 11 CEN TC 147, což je část Evropského výboru pro normalizaci odpovědná za dohled nad jeřábovými normami.
Na nakladačové jeřáby se doposud vztahovala norma EN12999, ale několik evropských organizací vyjádřilo obavy o bezpečnost v souvislosti s jejich rostoucí velikostí a položilo otázku, zda by se na větší modely nakladačových jeřábů neměla místo toho vztahovat norma EN13000.
Pracovní skupina WG 11 v současné době pracuje na aktualizacích normy EN13000, které by měla dokončit do konce roku 2021.
2. ESTA STORIES – SEKCE DOPRAVA
Výzva ke konzultaci o německém návrhu “železnice a vodní cesty”
ESTA vyzývá německé dopravní úřady, aby konzultovaly Brusel a své evropské sousedy předtím, než začnou jednat o návrzích na přesun části těžké dopravy ze silnic na železnice a vodní cesty.
Návrhy poprvé předložila pracovní skupina zřízená německým Spolkovým ministerstvem dopravy a digitální infrastruktury. Závěrečná zpráva této skupiny byla zveřejněna na konci loňského roku.
Nyní zprávy z Německa naznačují, že úřady zvažují, zda a jak na základě jejích doporučení jednat.
Diskuse se soustředily na změnu systému povolení VEMAGS, aby se před povolením přepravy těžkých nákladů po vodě nebo železnici na vzdálenost delší než 250 kilometrů upřednostnila přeprava těchto nákladů po silnici.
Autoři zprávy uvedli, že taková změna by prospěla životnímu prostředí, snížila by přetížení již tak přeplněné silniční sítě a ochránila by německé mosty před dalším opotřebením.
Dopravní průmysl a jeho výrobní zákazníci se však obávají, že bez pečlivého plánování způsobí tento přesun zpoždění, vytvoří zbytečnou byrokracii a výrazně zvýší náklady.
Ředitel ESTA Ton Klijn řekl: “V ESTA proti této politice v zásadě nic nemáme – ale jako u mnoha podobných iniciativ se ďábel skrývá v detailech. Jak by se to například vztahovalo na přeshraniční přepravu – která by třeba začínala v Rotterdamu, projížděla Německem a končila ve Švýcarsku?
“Proto je nezbytné, aby německé orgány před přijetím jakýchkoli opatření jednaly s ESTA, kompetentními organizacemi, jako je IRU, a příslušnými útvary Evropské komise.”
Rostou také obavy, že změny vnitrostátních pravidel mohou být zneužity k nespravedlivému zvýhodnění místních dopravních podniků na úkor podniků ze sousedních států. V letošním roce již došlo ke kontroverzním změnám systému povolenek VEMAGS v Německu a k novým předpisům o značení “mrtvého úhlu” pro těžkou dopravu ve Francii.
Klijn dodal: “Musíme si jen dát pozor, aby se nové předpisy – jakkoli mohou být teoreticky dobré – nestaly zástěrkou pro zvýšený protekcionismus, a proto jsou tak důležité transparentní a celoevropské konzultace.
“A samozřejmě musíme zajistit, abychom nevytvářeli neuskutečnitelné nové úrovně byrokracie.”
ESTA je znepokojena zavedením registru ERRU
ESTA je “mimořádně znepokojena” dopadem nového registru sankcí za porušení předpisů v dopravě, který vstoupil v platnost 1. dubna, na odvětví těžké a nadměrné dopravy.
Registr ERRU – Evropský registr podniků silniční dopravy – obsahuje celoevropské záznamy o porušení dopravních předpisů a zahrnuje systém trestných bodů. Pokud dopravce nasbírá příliš mnoho trestných bodů, hrozí mu ztráta licence k provozování dopravy.
Podle nového systému bude každé porušení právních předpisů v silniční dopravě znamenat určitý počet trestných bodů. Pokud počet bodů překročí limit stanovený podle velikosti podniku, hrozí mu pozastavení nebo odebrání licence. Kromě toho se právní předpisy vztahují také na jednotlivé vedoucí pracovníky dopravy.
Ředitel ESTA Ton Klijn uvedl, že ESTA rozhodně podporuje všechna opatření ke zvýšení bezpečnosti, ale dodal, že v důsledku struktury registru a způsobu jeho prosazování hrozí, že odvětví abnormální dopravy bude nepřiměřeně a přísně potrestáno a že společnosti budou čelit mnohem vyššímu riziku ztráty povolení než ostatní dopravci.
Podrobná informace o registru ERRU je k dispozici v sekci Knihovna na internetových stránkách ESTA.
3. ESTA STORIES – INTERNÍ
Nová knihovna ESTA – zdroj informací pro průmysl
ESTA vytvořila na svých nových webových stránkách sekci Knihovna, která obsahuje řadu bezplatných podrobných informačních dokumentů a zpráv o aktuálních tématech důležitých pro jeřábnický průmysl a těžkou dopravu.
Mezi dokumenty, které jsou zatím k dispozici ke stažení, patří např:
– Evropský průkaz způsobilosti jeřábníka; stručný přehled ESTA (v angličtině a němčině).
– Přeprava a instalace pozemních systémů WTG; příručka ESTA o osvědčených postupech.
– Prosazování pravidel Evropského registru podniků silniční dopravy (ERRU); ESTA Briefing (Stručný návod)
– Samohybné modulární transportéry; příručka ESTA o osvědčených postupech
– Ponechání mobilních jeřábů bez dozoru v [částečně] postaveném režimu; Pokyny ICSA N001.
ESTA v současné době pracuje na překladech příruček osvědčených postupů do němčiny, francouzštiny a španělštiny.
ANT Dynamics se stává přidruženým členem
Společnost ANT Dynamics se sídlem v Kataru je nejnovější společností, která se stala přidruženým členem ESTA.
Společnost Ant Dynamics poskytuje dodavatelům a zákazníkům inženýrské služby související se zvedacími operacemi, jako je vypracování plánů zvedání a poskytování výpočtů tlaku na zemní tělesa. Může také poskytovat výkresy dopravního uspořádání ve 3D.
Kromě toho je společnost zástupcem společnosti CRANIMAX v regionu MENA. Společnost CRANIMAX vyvíjí software, který pomáhá při výběru správných modelů jeřábů pro provádění konkrétních zdvihů. Nejnovější software společnosti CRANIMAX se nazývá CRANEbee.
Budoucí setkání ESTA
ESTA stále plánuje uspořádat své podzimní zasedání a večeři, a to osobně ve finských Helsinkách 14. a 15. října – za předpokladu, že to pandemická omezení dovolí. Sledujte webové stránky ESTA, kde najdete aktuální informace.
Výše uvedené informace používejte podle potřeby. Další informace o ESTA – Evropské asociaci pro abnormální silniční dopravu a mobilní jeřáby – naleznete na adrese www.estaeurope.eu. Další informace o výše uvedených příbězích nebo fotografie a obrázky vám poskytne Graham Anderson, manažer komunikace ESTA, na adrese andersonmedia@btinternet.com nebo na čísle +44 7711 650691.